Akik a központi sorompónál közlekednek, láthatták, hogy a Magyar Közút építési munkába kezdett. Arról, hogy pontosan mi történik, és mi várható a Vasút utca többi szakaszán, Horinka László polgármestert kérdeztük.

Pontosan mi történik most a központi vasúti átjárónál?

A Közút illetékesének tájékoztatása szerint most rázópadkát építenek ki a sorompótól Kóka irányába tartó sáv mellett, valamint a legszükségesebb módon felületkiegyenlítést végeznek ezen a kis szakaszon.

Ezt a problémát az önkormányzat jelezte feléjük, vagy a saját „listájuk” alapján döntöttek a munkavégzés mellett?

Ez egy összetett kérdés, hiszen a Vasút utca teljes szakaszán van több olyan kritikus pont és probléma, amit évek óta jelzek folyamatosan a monori mérnökségvezetőnek, a Pest megyei igazgatónak levélben, telefonon vagy akár személyesen. Konkrétan a rázópadka nem volt a kéréseim között, de a csomópont borzasztóan hullámos aszfaltfelületének javítása igen. Most talán részben ez a probléma megoldódik…

sülysáp-vasútutca-útépítés

Látunk hatalmas, esős időben vízzel telt árkokat, szinte járhatatlan útszakaszt a Vasút utcában. Meddig kell még várni, hogy ezek megoldódjanak?

A Vasút utca problémái már csak azért is látványosak, mert a város központjáról van szó. Sajnos azonban az út a Magyar Közút kezelésében áll, így elsősorban rajtuk múlik, mikor lesz pozitív változás.

Szeretném az egész utca, beleértve a Sápi bekötő hibáit is megnyugtató módon rendezni, ezért tettem egy felajánlást a megyei igazgatónak: önkormányzatunk átveszi az út kezelését, hogy a jövőben ne a Közút dolga legyen a fenntartása, ám feltételül szabtam, hogy teljesen felújított állapotban kerüljön át hozzánk.

Nyilvánvaló, hogy a rendelkezésünkre álló szűkös útfelújítási keretek a meglévő úthálózatunk felújítását sem teszik lehetővé, nem, hogy pluszban az egész Vasút utcáét… A válaszuk az volt, hogy elküldték az átadás-átvételről szóló dokumentumokat, de felújításról egy szót sem ejtettek. Ezt így visszautasítottam.

A legrosszabb állapotban lévő útszakasz részleges felújítására volt egy korábbi ígéret, hogy idén megtörténik, ám végül a költségvetési átcsoportosításaik miatt mégsem valósult meg. Meg kell jegyeznem, hogy az óriási örömhír, hogy a Magyar Kormány döntött a 31-es felújítására szánt forrásokról, kicsit hátráltathatja a Vasút utca komplex felújítását. Mindezek mellett is bizakodó vagyok, hogy tudunk majd eredményt felmutatni.

Esőzés idején hatalmas tócsa alakul ki a vasútállomás mellett. Ezt miért nem lehet rendezni?

Az ellenzék néhány megszólalója szerint csupán „bele kellene borítani” egy kis földet az árokba, és megoldódik a probléma. Igen, de a víz ekkor elárasztaná a butiksort, sőt, a Közút valószínűleg meg is büntetné az önkormányzatot az árok betemetése miatt, és még vissza is kellene állítani a mostani állapotot… Ez az ellenzéki felvetés a vicc kategóriába tartozik.

Komolyra fordítva a szót:

a „nagy ABC” és a Mamut előtti terület vízelvezetését az érintett vállalkozókkal közösen szeretnénk megoldani.

A tervek szerint zárt vízelvezetést alakítanánk ki és burkolt parkolókat. A terveket az önkormányzat több mint félmillió forint ráfordítással már elkészíttette. A teljes munka az előzetes költségbecslés szerint több tízmillió forintba kerülne, amit nyilván arányosan kellene megosztani az érintettek között, de a város a probléma megoldása érdekében még úgy is vállalna ebből költséget, hogy ott önkormányzati terület nincs. Jelenleg itt tartunk. Csak egy érdekesség: amikor a tervet engedélyezésre benyújtottuk a Közút felé, azon a szakaszon félpályás útfelújítást írtak elő. Ez anyagilag akkora többletterhet jelentene, amit nem tudunk vállalni. Szerencsére erről az előírásról már le tudtuk őket beszélni.

És mikor lehet végre szabályosan átkelni gyalogosként a sorompónál?

Itt is rendelkezünk már tervekkel, ám azt fontos tudni, hogy a csomópont bonyolultsága miatt nem „zebra” – gyalogátkelőhely –, hanem úgynevezett gyalogos átkelési pont valósulhat csak meg. Ez azt jelenti, hogy a két oldalon új, kiemelt járda épül majd korláttal, és nagyjából a tetoválószalon előtt koncentrált módon „vezeti” át a gyalogosforgalmat az úttesten. Erre rábólintottak a Közút megyei illetékesei, ám itt is plusz előírásokat fogalmaztak meg, amik jelentősen drágítják a beruházást, most zajlik a tervek véglegesítése. Ennek ellenére a gyalogos átkelési pontot látom a leghamarabb megvalósítható ügynek a Vasút utcában, a forrást már elkülönítettük rá a költségvetésünkben.

S.M.