A karácsony rohamosan közeledik! Habár az ünnep első sorban lelki téren fontos (főleg ebben a minden szempontból megterhelő évben) nem szabad megfeledkeznünk az ünnepi készületről, amelynek szükségszerű velejárója a háztartásunk és éléskamránk feltöltése (különös tekintettel a három napos világvégére, amikor nincsenek nyitva a boltok).

Az ünnep forgatagában – ideértve a rohanást, a parkolóhely keresést és a bevásárlóközpontokban való tömegbirkózást – hajlamosak vagyunk mellőzni a tudatosságot, csak azért, hogy mindent gyorsan, praktikusan, egy helyről be tudjunk szerezni.

De belegondoltunk-e már abba, mennyi nagyszerű üzlet áll rendelkezésre a környezetünkben? Helyi vállalkozók, termelők, hentesek csak hogy néhányat említsünk. És mielőtt tovább görgetnél kedves olvasó, ez nem egy újabb ajánló cikk lesz, hanem azt szeretném neked megvilágítani, miért is annyira fontos és szuper jó, ha helyben vásárolunk.

1. Helyivállalkozók támogatása

Amikor a „vegyél hazait” elvről beszélünk, a legfontosabb érv mellette az, hogy ezzel a helyi vállalkozókat támogatjuk. De miért is fontos ez? A multik jellemzően valamilyen áruházláncot, franchise-ot képviselnek. Ezeknek az egyik nagy hátránya, hogy az általuk begyűjtött, termelt (nevezzük bárhogy) pénz egy része kikerül az országból, mivel vagy a franchise jogokért vagy az anyavállalatnak kell fizetni valamilyen részesedést az érintett cégnek. Ezzel szemben a helyi vállalkozók az adóikat beföldre fizetik ezzel hozzájárulva a település és az ország fejlesztéséhez.

A nagy multik rengeteg vásárlót szívnak el a helyi vállalkozóktól, amelyeknek viszont szinte 100%-ban mi jelentjük a vásárlói kört, vagyis a bevételi forrást. Ezért kiemelten fontos, különösen most a járvány idején, hogy kedvenc vállalkozásainkat ne hagyjuk cserben, támogassuk őket vásárlásainkkal.

A piac egy remek lehetőség helyi vásárlásra

2. Minőség, ellenőrizhetőség

A helyi vállalkozások a legtöbb esetben a „pult alól” sokkal több információt tudnak szolgáltatni saját termékeikről, ez főként annak köszönhető, hogy termékeikkel közvetlenebb kapcsolattal rendelkeznek, nem pedig úgynevezett „közvetítő” szerepet töltenek be. Sokkal egyszerűbb megkérdezni az eladót saját termékéről, mint a polcokon az egyes termékek címkéit bogarászni a szükséges információ után.

Továbbá az sem elhanyagolható szempont, hogy a termékeik nagyon sok esetben sokkal magasabb minőséget is képviselnek, mint a hipermarketeké. Elég csak szembe állítanunk például a friss hentesárukat a gyorsfagyasztott, mirelit termékekkel.

3. Környezetvédelem, tudatosság

Vannak dolgok, amik természetesnek veszünk. Süt a nap, kék az ég és a boltok polcai általában tele vannak (persze akadnak kivételek, lásd. a 2020-as nagy wc papír és élesztő válság). De abba nem mindig gondolunk bele, hogy ezeknek a termékek mekkora az ökológiai lábnyoma. Az import termékek egészen addig, amíg a boltok polcaira nem kerülnek hatalmas utakat tesznek meg. Lehet akár repülő, hajó vagy kamion, ezek a járművek a logisztika során temérdek üzemanyagot használnak el, ami a környezetet szennyezi. Ezek mellett pedig sok olyan terméket vásárolhatunk, amik indokolatlanul sok csomagoló anyagot használnak, ezzel rengeteg szemetet juttatva a háztartásokba, majd a szemétlerakókba. Természetesen ezeket még mindig újra tudjuk hasznosítani, de fontos lenne odafigyelnünk a szeméttermelésünkre és minimalizálni azt.

A csomagolási hulladékra is érdemes odafigyelni

A helyben készült, értékesített termékek ebből a szempontból is sokszor előkelőbb helyen állnak, mivel általában sokkal kevesebb szállítást követően kerülnek a boltokba, így ökológiai lábnyomuk is kisebb, illetve nincsenek a végletekig túlcsomagolva sem.

Az nyilvánvaló, hogy 2020-ban már szinte elkerülhetetlen, hogy az ember ne vásároljon hipermarketben, sokszor gyorsabb, kényelmesebb, egyszerűbb választás a rohanó hétköznapok során. De nagyon fontos, hogy ne kényelmesedjünk el, mert nagyon sok minőségi terméket vásárolhatunk meg környezetünkben is, amivel támogatjuk a forgalmazókat és termelőket és még a környezetre is gondolunk ezzel. Hát mi ez, ha nem win-win szituáció?